آریوس پرواز پارس

آریوس پرواز پارس

آژانس هواپیمایی آریوس پرواز پارس
آریوس پرواز پارس

آریوس پرواز پارس

آژانس هواپیمایی آریوس پرواز پارس

جاذبه های کویر مصر

کویر مصر یکی از جذابترین مناطق گردشگری ایران

 

روستای مصر یا کویر مصر در قلب کویر های ایران در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان جندق و در ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی روستا ۰۴/۳۴ شمالی و ۴۷/۵۴ شرقی می باشد.

 

روستای مصر با حدود 120 نفر جمعیت در میان شن‌های روان کویر مرکزی ایران قرار دارد. این روستا این روزها از مهمترین و جذابترین مناطق گردشگری ایران به حساب می‌آید و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردان آشناست .مصر به همراه دو روستای بسیارکوچک دیگر به نامهای امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌اند.

 

کویر مصر ایران، توسط رشته کوه هایی از جانب غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است که بخشی از سلسله جبال کوه های فلات مرکزی ایران به حساب می آید. این کویر در گودال هایی طبیعی در کوهپایه های این کوه، تپه های ماسه ای زیبایی را تشکیل داده است که هدف گردشگری و کویر نوردی می باشد. روستای مصر به دلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ دارای آب و هوای گرم و خشک است. مردم مصر در سال های اخیر و به خصوص در ایام گردشگری بیشتر به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران مصر می پردازند. شهرت کویر مصر زندگی آنان را نیز تغییر داده است. اما پیش از این بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و در کنار کاشت زعفران و گندم به پرورش شترنیز اشتغال داشتند.

 

دکتر آلفونس گابریل جغرافیدان و جهانگرد اتریشی (متولد 1982) می‌گوید: «کویر کسی را که یک‌بار اسیر افسونش شده باشد هرگز رها نخواهد کرد.» این جمله‌ای است که پس از سفر به کویر مصر ایران به آن ایمان پیدا خواهید کرد. افسون آسمان کویر مصر تا پایان عمرتان بارها و بارها شما را به آنجا خواهد کشید.

 

وجه تسمیه کویر مصر

چندین سال پیش بنیانگذار روستای مصر فرد سرمایه‌داری به نام یوسف بود که به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخت. عمر این روستا شاید بیشتر از ۱۰۰ سال نباشد، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند تا آنکه قناتهای روستا خشک و کم آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی کرد. چند سال بعد از بهره‌برداری از این چاه، دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پائین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را در کویر مصر حفر کرد به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را «چاه دراز» نامیدند.

 

اما از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشت از اهالی خواست چون نام وی یوسف و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاده بود از آن به بعد نام این روستا را مصر بنامند. اهالی روستا نیز از آنجا که برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، این روستا را "مصر" نامیدند. 

 دیدنی های کویر مصر 

وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و کشت درخت گز و ... جهت جلوگیری از جابجایی شن‌های روان، بلوار به عرض حدود ۵۰ متر داخل روستا ، وجود خانه‌های کویری و بازسازی آنها جهت اسکان توریست ، موتور سواری، شترسواری در کویر مصر و از همه مهمتر وجود نیزارهایی وسیع و سرسبز در فاصله ۵ کیلومتری روستای مصر و وجود تپه‌های شنی در اطراف آن از جمله عواملی هستند که باعث جذب تورهای کویر گشته است.

 

آسمان کویر چنان به شما نزدیک است که حس می‌کنید اگر دستتان را دراز کنید می‌توانید ستاره‌ای از آن بچینید. این آسمان خیره کننده تنها مورد علاقه چشمان غیر مسلح نیست چرا که ستاره شناسان هم می‌توانند در تمام فصول سال بدون هیچ مانعی در روستای مصر به تماشای ستارگان بنشینند.

 

از دیگر نقاط دیدنی این منطقه می توان به دریاچه نمک خور و کویر طبقه واقع در ۵۰ کیلومتری جاده خور ـ طبس، روستای گرمه، روستای محمدآباد کوره گز، روستای عروسان، روستای فرحزاد، جاده کاروان گذر عروسان ـ بیدستان، جاده آف رود ابراهیم زهرا، ریگ کله و کویر مرکزی اشاره کرد.

 

اما از دیدنی های اطراف روستای مصر می توان به چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل های ماسه ای اطراف روستا اشاره کرد.

رمل‌ها اصلی‌ترین جاذبه کویر مصر هستند. پشته‌های شنی از ماسه روان که تا پشت دیوار خانه‌های روستایی سرک کشیده‌اند. تجربه تماشای وسعت زرد رنگ رمل‌ها در کویر مصر تجربه‌ای از به یادماندنی‌ترین چیزهایی خواهد بود که چشم هر انسانی با سفر به کویر مصر ایران می‌تواند ببیند.

 

دریاچه نمک سلکنون و چال سلکنون کویر مصر

چال سلکنون در موقعیت N۳۴۰۷۱۵ و E۵۴۴۶۶۶ در استان اصفهان، در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده است. چال ها به مناطقی اطلاق می گردد که نسبت به مناطق اطراف دارای ارتفاع کمتری هستند و حالت فرورفتگی در زمین دارند.

 

چال سلکنون فرورفتگی زیبایی است که توسط تپه های شنی محصور گردیده و مناظر زیبایی را پدید آورده است. در قسمت درونی چال سلکنون باتلاق کوچکی وجود دارد، زمین های دیواره چال پوشیده از سنگریزه و دارای شیبی مایل در حدود ۳۰ درجه است. در کف فرورفتگی جنس خاک تیپیک مناطق کویری و از جنس خاک های قلیایی است. کف گودال فاقد هرگونه پوشش گیاهی است و تپه های ماسه ای پراکنده ای در آن به چشم می خورد.

علت نامگذاری این منطقه به سلکنون، سیل ویرانگر سال ۱۳۵۵ روستای مصر بوده که در این منطقه دریاچه عظیمی ایجاد کرده است. لغت سلکنون ساده شده لغت سیل کنون است که به این منطقه اتلاق می گردد.

 

نیزار روستای مصر

نیزار مصر در ۶ کیلومتری شمال شرقی روستای مصر و ۲ کیلومتری شرق روستای فرحزاد در شمال شرقی استان اصفهان واقع شده است. موقعیت جغرافیایی نیزار E۵۴۴۸ و N۳۴۰۵ است. محصور شدن نیزار توسط شن های روان، جلوه منحصر به فردی به آن داده است. این نیزار آبشخور اصلی حیات وحش کویر منطقه است، ارتفاع نی ها در پاره ای از موارد به ۴ متر هم می رسد. این نیزار مکان مناسبی برای عکاسی از حیات وحش کویر مصر است.

 

علت پیدایش این نیزار و چشمه آن سیل ویرانگر روستای مصر در سال ۱۳۵۵ بوده که باعث ایجاد دریاچه بزرگی در مکان نیزار فعلی شده است. دریاچه مذکور به مرور زمان خشک شده است ولی مسیر آب ایجاد شده در زیر ماسه ها و زمین های این منطقه موجب شده است که پساب کشاورزی روستای امیر آباد پس از نفوذ به لایه های زمین، در منطقه نیزار مجددا به سطح زمین بیاید و باعث ایجاد این نیزار گردد.

 

آب نیزار پس از آمدن به سطح و طی مسافتی در حدود ۲ کیلومتر مجددا در زیر لایه های ماسه فرو می رود و بار دگر در منطقه دریاچه نمک سلکنون به سطح می آید. با این تفاوت که به علت شور بودن زمین های دریاچه، آب بسیار شور می شود به نحوی که در پایین دست دریاچه مسیر نهر ایجاد شده کاملا پوشیده از نمک است.

 

کویر مصر,تصاویر کویر,دریاچه نمک


 دریاچه نمک خور بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران


کویر طبقه یا دریاچه نمک خور

کویر طبقه یا دریاچه نمک خور بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است. زمین نمکی این منطقه باعث شده است که از هرگونه پوشش گیاهی و زندگی جانوری خالی باشد. اما شکل شگفت انگیز کویر طبقه آن را به جاذبه ای شگفت انگیز بدل کرده است. زمین کویر طبقه پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمک است که در زمستان و با مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه و در تابستان به رنگ سراسر سفید در می آید. نمک این دریاچه قدیمی ترین نمک سراسر ایران است.

برای اطلاع از نرخ تور های کویر مصر با شماره ی 66761218-021 تماس بگیرید.

مانیل پایتخت هزار رنگ ، فیلیپین !!

مانیل نقطه شروع‌ خوبی برای سفر به فیلیپین است؛ پایتختی که چکیده تمام شهرهای این سرزمین به شمار می‌رود. مانیل با 12 میلیون جمعیت یک هرج و مرج به تمام معناست، تضاد طبقاتی در این شهر بیداد می‌کند. در حالی که کودکان فقیر بسیاری را در حال پاک کردن شیشه‌های خودرو می‌بینید مراکز خرید مانیل مملو از ثروتمندان است. بازار آسمان‌خراش‌ها در مانیل مانند بسیاری از شهرهای آسیایی داغ است.
در عین حال که منطقه قدیمی شهر هنوز رگ و ریشه‌های تاریخی خود را حفظ کرده است، در محله‌هایی مانند ماکاتی، اورتیگاس و بونیفاکیو می‌توانید جلوه‌های مدرن شهری را بیابید. مانیل تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است؛ در قرن 15 پس از آمدن سلطان برونئی مردم این شهر به اسلام گرویدند اما در سال 1571 اسپانیا توانست بر سپاه محلی غلبه کند و این شهر را به مستعمره‌اش تبدیل کرد. 
در سال 1863 زلزله فاجعه‌باری در مانیل رخ داد که شهر را تا حدود زیادی به یک خرابه تبدیل کرد و بعد از آن مانیل مدرن از دل خرابه‌ها بیرون آمد. اگر به دنبال کشف روح خلاق مانیل هستید بهتر است سری به گالری‌ها یا کنسرت‌های موسیقی بزنید.
 مانیل جدا از شلوغی، هرج و مرج و آلودگی‌هایش یک کلانشهر زیباست. اگر از تراکم جمعیت در شهر کلافه شدید بهتر است مانند مردم محلی سری به پارک‌ها و باغ‌های آرام شهر بزنید. در سفرتان به مانیل از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مدرن لذت خواهید برد.

 مانیل فیلیپین، شهری باشکوه و با جذابیت‌های خاص عاشقانه است. معشوقه خود را به مجتمع پلازا سان لوئیس (Plaza San Luis Complex)، کلیسای سن آگوستین (San Agustin Church) و سایر عاشقانه‌های شهر برده و لحظاتی فراموش نشدنی داشته باشید. اگر مشتاق تماشای غروب خورشید هستید، به خلیج مانیل رفته و منظره‌ای کاملا رمانتیک را در دورنمای رستوران‌های خلیج شاهد باشید.


فستیوال آستین سیتی لیمیتس (Austin City Limits)

زمان:  ۳ ژانویه

مکان: آستین، تگزاس

این فستیوال معروف موسیقی از سال  ۱۹۷۶ شروع به کار کرد و همه ساله از طریق پخش مستقیم شبکه‌های عمومی همچون پی بی اس به آمریکاییان عرضه می‌گردد. تا کنون سبک‌های مختلف و خوانندگان بسیاری از جمله جانی کش (Johny Cash)، نیل یانگ (Neil Young) و بسیاری دیگر را میزبان بوده است. حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر و ۱۳۰ گروه موسیقی در ۸ استیج در سراسر پارک زیلکر (zilker) گرد هم می‌آیند. همین توضیح کوتاه نشان می‌دهد که چرا آستین معروف‌ترین پایتخت موسیقی زنده دنیا است. این فستیوال در سال‌های اخیر به قدری رشد کرده که برنامه خود را در دو آخر هفته متوالی تکرار می‌کند.

بیل آرهوس (انگلیسیBill Arhos) موسیقیدان آمریکایی و بنیانگذار این گروه در ۱۱ آوریل ۲۰۱۵ در سن ۸۰ سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت.

برای اطلاع از دیگر فستیوال های موسیقی دنیا کلیک کنید

اسکی روی شن

هر روز، ورزش های جدید و البته عجیب غریبی وارد چرخه ی ورزش های دنیا می شوند. ورزش هایی که تا چند سال قبل نه اسمی از آنها بود و نه حتی ابداع آن ها به ذهن کسی می رسید اما امروزه آنقدر در گوشه و کنار دنیا محبوب شده اند که روز به روز در حال گسترده تر شدن هستند و خیلی از افراد به مناطق مختلف دنیا سفر می کنند تا بتوانند این ورزش را تجربه کنند. خیلی از آنها آنقدر با مزه اند که بیشتر شبیه یک طنز و شوخی به نظر می رسند مانند اتو کردن لباس در حین اسکی روی آب! و بعضی از آنها هم عجیب مثل اسکی روی شن؛ اسکی روی شن،  دقیقا مثل اسکی روی برف است فقط باید به جای زمین های برفی، به دنبال زمین های شنی بگردید. شما را با چند تا از بهترین مناطق دنیا برای این ورزش، آشنا می کنیم:


1. Huacachina در پرو
این شهر عجیب، مانند نگینی است که با تپه های فوق العاده ای از شن، محاصره شده است. برای رسیدن به این شهر افسانه ای، می توانید از اتوبوس های گردشگری که تور یک روزه از شهر لیما به مقصد این شهر دارند، استفده کنید و از لیما تا این شهر، فقط ۴ تا ۵ ساعت راه است. Huacachinaa، یکی از مکان های توریستی پرو است که شهرت جهانی دارد و بهترین زمان سفر به این شهر، فصل های پاییز و زمستان است که هوا مطبوع است. سفر به این شهر برای لذت بردن از کویر و شن های داغ بیابان های ناب این شهر به همراه اسکی روی شن و کویر گردی، یک گزینه ی عالی است. علاوه بر این، می توانید با اقامت در اقامتگاه ها و هتل های لوکس این شهر، از سفرتان نهایت لذت را ببرید.



2. Monte Kaolino در آلمان
یکی دیگر از مکان های خوب اروپا برای تجربه ی هیجان انگیزی از اسکی روی شن، در کشور آلمان قرار دارد که یکی از بهترین و مساعدترین زمین های اسکی روی شن را برای طرفداران این ورزش، آماده کرده و حتی میزبان مسابقات اسکی روی شن هم بوده است. شن های این منطقه در آلمان، برای این ورزش بسیار با کیفیت و مناسب است و به همین دلیل، همیشه میزبان تورهای مسافرتی زیادی است.



3. شن های Tattori در ژاپن
اگر بخواهید در همین قاره ی آسیا، یک موقعیت عالی برای این ورزش داشته باشید، قطعا شن های Tattori در کشور ژاپن، انتخاب هوشمندانه ای است. سایت اسکی روی شن این منطقه، بزرگترین سایت در آسیاست و در ماه های فروردین و آبان، پر از گردشگر و دوستداران ورزش اسکی روی شن می شود.



4. آتشفشان Cerro Negro در نیکاراگوئه
این آتشفشان، بهشت علاقه مندان به اسکی روی شن است و در هر شرایط و هر زمانی از سال، می توان با خیال راحت برای داشتن یک تجربه ی فراموش نشدنی به این منطقه سفر کرد. تورهای خاصی هم برای سفر به این مناطق در گوشه کنار دنیا، برپا می شود.



جزایری که نادیده گرفته شده اند !!

جزایر زیادی در سراسر دنیا شهرت جهانی دارند، اما تعدادی هم هستند که با وجود همه‌ی زیبایی‌هایشان دست‌کم‌ گرفته شده‌اند. با آریوس همراه باشید. در مجموع بیش از ۱۸۰,۰۰۰ جزیره روی کره زمین وجود دارد؛ بنابراین، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها برای گذراندن تعطیلات می‌تواند برای خیلی‌ها کاری دشوار و گاه ملال‌آور باشد. خوب می‌دانیم که در مورد خیلی از این جزایر بسیار مبالغه شده است؛ اما در مقابل، برخی آن‌چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته‌اند. این در حالی است که این جزایر نه تنها زیبا و دلفریب‌اند بلکه در بعضی موارد بسیار دیدنی‌تر از جزایر بیشتر شناخته شده هستند.

1. ملجت؛ کرواسی


در اساطیر یونانی آمده که اودیسه هفت سال تمام را در این جزیره‌ی کرواتی مسحور و متحیر سرگردان بود. البته، نمی‌شود او را به خاطر این سرگردانی سرزنش کرد. جمعیت ملجت (Mljett) پیوسته رو به کاهش است. به نظر، نسل جوان این جزیره در حال مهاجرت به شهرهای  داخلی‌ کرواسی هستند. بخش غربی جزیره با سواحل بسیار زیبا پوشیده است؛ این در حالی است که در سمت شرق جزیره یک پارک ملی دیدنی با دو دریاچه آب شور و یک صومعه عجیب و جالب وجود دارد. برای رسیدن به میلجت، بایداز دوبروونیک (از برجسته‌ترین شهرهای توریستی دریای آدریاتیک) یک ساعتی را در کشتی و روی آب سیر کنید.

2. نویس؛ کارائیب


مطمئنا نام این جزیره قبلا به گوشتان خورده است، اما ممکن است بیشتر نام برادر بزرگ‌اش، سنت کیت، شنیده باشید. به عنوان جزیره کوچک‌ تر و کم‌ تر توسعه یافته، نویس در اغلب موارد به عنوان یک مقصد گردشگری نادیده گرفته شده است. بخش زیادی از قسمت‌های دست نخورده و بکر این جزیره از قله نویس، که در بلند‌ترین نقطه ۹۸۵ متر ارتفاع دارد، تشکیل شده است. جنگلی انبوه و سرسبز دامنه‌های کوه تا خط ساحلی را پوشانده است ـ ساحلی بکر با شن‌های سفید و درخشان.

3. کو چانگ؛ تایلند


جزیره کو چانگ که اغلب در زیر سایه جزایر ساموی و کو پانگان، نادیده گرفته شده است یکی از شگفت انگیزترین جزایر روی زمین است. با این حال، این جزیره که یکی از بزرگ‌ ترین جزایر تایلند هم است عمدتا خالی از سکنه است - مرکز این جزیره که از ارتفاعات کوهستان تشکیل شده با جنگل‌های انبوه پوشیده شده است.

همان‌طور که از نام این جزایر مشخص است، «کو» به معنی «جزیره» و چانگ به معنای«فیل» است؛ بنابراین باید جمعیت قابل ملاحظه‌ای از فیل‌های بومی این منطقه در این جزیره باشد. با توجه به آرایش خاص جغرافیایی این جزیره برای بیشتر سلیقه‌ها و بودجه‌های مختلف محل اقامتی و سواحل دل‌انگیز در دسترس همگان قرار دارد؛ هم از نوع استراحتگاه‌‌های خصوصی و هم لوکس و مجلل.

این جزیره شامل ۸ دهکده است که غالبا به کار ماهیگیری مشغول بوده و بازدید از دهکده های ماهیگیری و کلبه های آنها بخشی از برنامه تورهاییست که در جزیره ارائه میشود. از سایر جاذبه های جزیره کوچنگ مناظر زیبا ٬ صخره های باشکوه ٬ چند آبشار و فیل سواری است .

 این جزیره تا سال ۱۹۸۰ خالی از سکنه و تحت کنترل نظامی بوده اما از سال ۲۰۰۰ از نظر گردشگری رونق یافته و در حال حاضر بیش از ۶۰ هتل با ستاره های متنوع دارد. هتل های این جزیره به سبک خانه های ویلایی و در کنار دریا و اکثرا در ساحل غربی جزیره قرار داشته و هتل با ساختمان بلند در میان آنها وجود ندارد .

کشتی هایی که بین کوچنگ و خشکی در رفت و آمد هستند از بندر  Ao Thammachart  هر روز از ساعت شش و نیم صبح تا هفت غروب هر ۴۵ دقیقه یکبار حرکت کرده و برای هر نفر ۱۰۰ بات و برای هر خودرو ۱۵۰ بات دریافت میکنند طول مدت سفر ۲۵ دقیقه می باشد.

4. جزایر لاس سیز؛ اسپانیا

اکثر مردم وقتی در مورد جزایر اسپانیا فکر می‌کنند، به طور خودکار به یاد مهم‌ترین نقاط گردشگری این کشور ـ ایورکا و ایبیزا ـ می‌افتند. اما، اسپانیا بیشتر از این‌ها برای نمایش در دل خود دارد. در اصل،   در سال ۲۰۰۷، گاردین جزایر لاس ویس را برای بهترین سواحل جزیره‌ای در جهان در رتبه اول لیست خود قرار داد. با این وجود. این جزایر هم‌چنان دست‌کم گرفته شده‌اند. این مجمع الجزایر که در سواحل شمال غربی اسپانیا قرار دارند و با گذر از چندین بندر اسپانیایی قابل دسترسی‌ است.

اینجا «سه» عددی جادویی است: سه جزیره، با جمعیت رسمی تنها سه نفر، سه هتل و سه رستوران. این جزایر بخشی از پارک ملی اقیانوس اطلس جنوبی هستند و بنابراین منطقه‌ای محافظت شده است. جزایر لاس سیز بیشتر شبیه مناطق استوایی هستند تا جزایر اقیانوس اطلس: شن و ماسه این جزایر پودری و سفید است و دریا به رنگ فیروزه‌ای روشن. لاس سیز از شاعرانه‌ترین جزایر جهان هستند، با کمتر از یک کیلومتر طول و ۱۰۰ متر پهنا.